(veškerá) PUBLIKAČNÍ ČINNOST (kromě blogů)

Upozornění ...
Některé tituly se objevují opakovaně na různých "podstránkách" tohoto webu (viz též tlačítko "Monografie vlastní i kolektivní " a Menu).


Aktuálně rozpracované texty, texty v tisku apod.

– „Učitelé učitelů. (Profesní dráhy a pojetí výuky.)“ | kapitoly v kolektivní monografii pro nakladatelství Karolinum, v tisku.

– „Skalní a lesní divadla“ | postupně připravovaná publikace.

– „Dramatická komunikace“ | pracovní označení | postupně připravovaná publikace.

Monografie, samostatné publikace

– VALENTA, J. Kapitoly z teorie dramatické výchovy (Hraní rolí ve vyučování; Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí). Praha: ISV, 1995.

– VALENTA, J. Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik – srovnání systémů. Praha: ISV, 1999.

– VALENTA, J. Učit se být. Praha – Kladno: STROM – AISIS, 2000. Online verze (2005): http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/201/UCIT-SE-BYT.html/

– VALENTA, J. Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů. Praha: Raabe, 2003.

– VALENTA, J. Manuál k tréninku řeči lidského těla (didaktika neverbální komunikace). Kladno: AISIS, 2004. Online verze: Valenta_Manuál k řeči těla

– VALENTA, J. Kapitoly z teorie výchovné dramatiky (Hraní rolí ve výchově a vyučování; Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí). Praha: Institut sociálních vztahů, 1995

– VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS, 2006.Online verze (2012), viz. zde: Valenta_OSV a její cesty k žákovi

– VALENTA, J. Scénologie krajiny. Praha: DAMU-KANT, 2008. (Polomené horyKokořínsko z pohledu divadelnosti a dramatičnosti). Téměř celý text na: https://books.google.cz/books?isbn=808697068X

– VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 3. uprav. vyd., Praha: Grada Publishing, 2008.

– VALENTA, J. Učíme (se) komunikovat. 2. uprav. vyd., Kladno: AISIS, 2010.

– VALENTA, J. Scénologie (každodenního) chování. Praha: AMU-KANT, 2011. (Scenology of ⁄everyday⁄ behaviour – zde: Scenology of behaviour_summary

– VALENTA, J. Komunikace pro strážce. Litoměřice: Asociace strážců přírody, 2013. Online verze (2012): http://sw.strazprirody.cz/files/www/l2fcsmcfb2oer7h386af9divr7/komunikace_pro_strazce.pdf

– VALENTA, J. Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing, 2013.

– VALENTA, J. Pověsti z území obce Blatce. Blatce: Pšovka – Okrašlovací spolek Kokořínska a Obecní úřad Blatce, 2014. (starší online verze viz http://blatce.cz/o-obci/povesti/)

– VALENTA, J. Divadlo nebo život! aneb Metafora divadla jako prostředek poznávání. Praha: AMU-KANT, 2019.

– VALENTA, J. Performativní pedagogika - třída je scéna, vyučování je spektákl, učitel je performer. Praha: Nakladatelství AMU, 2023.

Kapitoly v monografiích, skriptech apod.  (některé texty pouze pod tlačítkem "Monografie ...")

VALENTA. J. -  KASÍKOVÁ, H. Krásná literatura v pedagogické přípravě studentů učitelství. In: Sborník k 60. narozeninám Prof. J. Skalkové. Praha, UK 1984, s. 220-31.
– VALENTA, J. Vývoj školství v létech 1774  – 1848. In Cach, J. a kol. Výchova vzdělání v českých dějinách. Sv. II – Vývoj pedagogického myšlení do počátku 19. století. Praha: Univerzita Karlova, 1989, s. 159–210.

- VALENTA, J. - Střední všeobecně vzdělávací a odborné školství; - Vysoké školy humanitního směru (1848 - 1914). In: Cach, J. - Valenta, J.: Výchova a vzdělání v českých dějinách. Sv. III/1. Praha: Univerzta Karlova 1990, s. 35-136.
– VALIŠOVÁ, A., SINGULE, F. & VALENTA, J. Didaktika pedagogiky. Praha: Univerzita Karlova, 1990.

– KASÍKOVÁ, H. & VALENTA, J. Metodologie pedagogiky (pracovní text). Praha: Univerzita Karlova, 1990.

- VALENTA, J.  Vývoj středního všeobecně vzdělávacího školství a přípravy učitelů (1914 - 1939). In: Váňová, R. - Rýdl, K. - Valenta, J. Výchova a vzdělání v českých dějinách. Sv. IV/1. Praha: Univerzita Karlova, 1992,                s. 174-311.
 – VALENTA, J. a kol. Pohledy - projektová metoda ve škole a za školou. Praha: ARTAMA 1993.

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ, H. Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace a kooperace ve vyučování (pohledy pedagogické). Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku 1994.

- VALENTA, J. Komplexní  rozvoj  osobnosti  žáka.  In: Kasíková, H. - Vališová, A. a kol. Pedagogické otázky současnosti. Praha: ISV 1994, s. 38 - 47.

– VALENTA, J. Výchovná dramatika a rozvoj sebevědomí dětí i dospělých. In Koťa, J. & Vališová, A. (eds.) Asertivita, sebereflexe, kooperace a dramatická výchova. Praha, PedF UK, 1995, s. 133–50.

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ, H. Učební gymnastika. Raadce učitele.3., C 2.8, Praha, Raabe 2003.

– VALENTA, J. Komplexní rozvoj osobnosti žáka. In: Vališová, A., Kasíková, H. a kol. Pedagogika pro učitele. Praha Grada 2007, s. 263-281.

– VALENTA, J. Tématické okruhy OSV; Metodické principy OSV; Čtyři cesty OSV k žákům. In Srb. V. a kol. Jak na osobnostní a sociální výchovu? Praha, Projekt Odyssea 2007; online – dostupné z https://www.odyssea.cz/localImages/jak_na_osv.pdf

– VALENTA, J. Fenomén krajiny v díle Jaroslava Foglara. In Jirásek, I. (ed.) Fenomén Foglar. Praha: Prázdninová škola Lipnice, 2007, s. 344–357.

– VALENTA, J. & PEKÁRKOVÁ, A., Učitel a mezilidské vztahy ve třídě jako součást kurikula. In Krykorková, H., Váňová, R., (eds.) Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010, s. 95 – 118 isbn 978-80-7308-301-4

– VALENTA, J. „Na stropě to nenajdeš“ aneb osobnostní a sociální výchova, rovné příležitosti k učení a učitel. In Krykorková, H., Váňová, R., (eds.) Učitel v současné škole. Praha: Karolinum, 2010, s. 167-184. 118 isbn 978-80-7308-301-4

– VALENTA, J. Komunikace verbální a nonverbální. In Ludíková, L. a kol. Specifika edukace žáků se speciálními potřebami s přesahem do sféry pracovního uplatnění. Olomouc: UPOL 2010, ss. 82-96. (978-80-244-2655-6, 168 s.)

– VALENTA, J., Personálně-sociální rozvoj. In Ludíková, L. a kol. Specifika edukace žáků se speciálními potřebami s přesahem do sféry pracovního uplatnění. Olomouc: UPOL 2010, ss. 97-110. (978-80-244-2655-6, 168 s.)

- VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. 
Dostupné na: http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28983&view=3951

– VALENTA, J. (+ CHVAL, M., KASÍKOVÁ, H.) Rozvoj kompetence k učení na základních školách a víceletých gymnáziích. In KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. (eds.) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8, s. 134-172.

– VALENTA, J. Rovné příležitosti a edukační systémy a postupy rozvíjející životní dovednosti (Nevyužité šance…). In KASÍKOVÁ, H., STRAKOVÁ, J. (eds.) Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání. Praha: Karolinum, 2011. ISBN 978-80-246-1911-8, s. 247-282.

– VALENTA, J. Situace obecně a pedagogická situace jako předmět pozorování. ss. 18–25; - Postup vzniku metody. s. 34; - Výběr a zácvik pozorovatelů. ss. 58-61. In CHVÁL, M., KASÍKOVÁ, H., VALENTA, J. Posuzování rozvoje kompetence k učení. Praha: Karolinum, 2012, 112 s. ISBN 978-80-246-2057-2 ( recenze – prof.Gavora, zde: recenzia_prof. Gavora)

– VALENTA, J. Ke specifice reflexí v edukačním dramatu. In Lazarová, M., Nehyba, J. (eds.) Krajinou zkušenostně reflektivního učení. Brno: MUNIPRESS, 2013, ss. 57-68.ISBN 978-80-210-6296-2.

– VALENTA, J. Fajn. Ale co to znamená pro edukaci? In Nehyba, J., Lazarová, B. (red.) Reflexe v procesu učení. Brno: MUNIPRESS, 2014, ss. 91-104.

– VALENTA, J. Iniciační situace a procesy dramatické tvorby. In SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. Tvorba jako poznávání. Praha: Karolinum, 2013, ss. 440-462.

– VALENTA, J., Edukační teorie a (tzv.) praktické obory zabývající se osobnostním a sociálním rozvojem. In JEDLIČKA, R. (Ed.) et al. Teorie výchovy – tradice, současnost, perspektivy. Praha: Karolinum, 2014, s. 156-187.

– VALENTA, J.  

- Didaktiky expresivních oborů: tvorba a její reflexe ve výchově a vzdělávání. Dramatická výchova. ss. 375-382;

- Reflexe současných problémů teorie a praxe expresivních oborů ve vzdělávání. Dramatická výchova. ss. 398-403;

- Reflexe současných problémů teorie a praxe expresivních oborů ve vzdělávání. Osobnostní a sociální výchova jako obor „semi-expresivní“. ss. 405-411. In Stuchlíková, I., Janík, T. a kol. Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy. Brno: Masarykova univerzita, 2015. Dostupné zde.

– VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova ladem ležící. In Jedlička, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, 2015, s. 304-313. ISBN 978-80-247-5447-5

– VALENTA, J. Výchovná dramatika aneb Prevence mezi realitou a fikcí … In Jedlička, R. a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Prevence životních selhání a krizová intervence. Praha: Grada Publishing, 2015, s. 3104-324. ISBN 978-80-247-5447-5

– VALENTA, J. Učitelé učitelů, jejich studenti a vztah teorie ‒ praxe. In Strouhal, M. (ed.) Učit se být učitelem. K vybraným problémům učitelského vzdělávání. Praha: Karolinum, 2016, s. 70 – 115.

– VALENTA, J. (2018) Ach! Ti umělci … In Valenta, M. (ed.) Okokokot aneb pyjonýrský průvodce vulgární poetoterapií. Klatovy: JK Books, s. 107-113.

– KASÍKOVÁ, H. & VALENTA, J. (2018) Relationship between theory and practice in conceptions of student teachers educators. In McDermott, J.C., Cotič, M & Kožuh, A. (eds.) Lodging the theory in educational practice. Los Angeles: Antioch University, s. 61–74.

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ, H. (2020). Edukační dramatika a její možnosti pro práci s růzností. In: Kružíková, L. (ed.) Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání. Olomouc: Univerzita Palackého, s. 111 – 137. Dostupné na: https://imuza.upol.cz/publikace/Kruzikova-Oborova-didaktika.pdf

– VALENTA, J. (2020) Kokořínsko je fakt sexy! aneb Koko-geo-kopro veršování. In Valenta, M. (ed.) Rapsodia vulgaris. Kluby poetických sprosťáků III. Brumovice: Carpe diem, 2020, s. 113–121.

– KASÍKOVÁ, H. & VALENTA, J. (2022). Kurikulum pregraduálního učitelského studia: od obecnějších východisek k sociálně-vztahové dimenzi. In Janišová, M. & Strouhal, M. (Eds.) Učitelské vzdělávání a oborové didaktiky na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Praha: Karolinum, s. 15 – 34.

– VALENTA, J. (2023). Rozverné postkovidové prasodrobničky. In Valenta, M. (ed.)  Lež má krátké nohy, ale dlouhý péro. Kluby poetických sprosťáků IV. Brumovice: Carpe diem, 2023, s.  23-27.

– Valenta, J. (2023). Etika výzkumu spojeného s divadelními postupy - s hlavním zřetelem k výchovné dramatice. In Plicková, K. (ed.) Divadlo a etika. Praha: NAMU, s 224-245.

 

Editor:

– McDermott, J. C. & Valenta, J. (eds.) (2018) Didactic challenges. Los Angeles: Antioch University, University of Primorska, Krakow University.

Ostatní texty | články, příspěvky ve sbornících | výběr

– VALENTA, J. Škola vysokých studií pedagogických v Praze. Pedagogika, 4/1982, s.435–452.

– VALENTA, J. K výročím reforem našeho středního školství. Socialistická škola, 9, 1989, s. 432–41.

– VALENTA, J. Historické poznámky k filozofii naší příští školské reformy. Výchova a vzdělávání, 2, 1990, s. 23–5.

– VALENTA, J. Karel Slavoj Amerling - Komenský 19. století. In Cach, J., Pešková, J. & Svatoš, M. (eds.) Pocta Univerzity Karlovy J. A. Komenskému. Praha: Karolinum 1991, s. 386–391.

– VALENTA, J. Nonverbální komunikace. In Pedagogicko-psychologické problémy vyučování. Praha: Institut sociálních vztahů, 1993, s. 26–34.

– VALENTA, J. Mytologie výchovné dramatiky. Tvořivá dramatika, 3/1994, s. 1–3.

– VALENTA, J. Pane, prosím Vás, tady někde mají být hranice výchovné dramatiky aneb Typ hry jako definiční prvek výchovného dramatu. Tvořivá dramatika, 2/19 95, s. 8–11.

– VALENTA, J. Možná východiska strukturace obsahu kursů osobnostního a sociálního rozvoje budoucích (i stávajících) učitelů. Pedagogická orientace 2, 2002, s. 69–85.                         

– VALENTA, J. Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje. In: Studia Paedagogica, U 8,  r. 2003. Brno: Masarykova univerzita 2003, s. 29–39.

– VALENTA, J. Divadlo ve výchově. [online] 2003. Dostupný z: https://assitej.idu.cz/divadlo-ve-vychove/

– VALENTA, J. Drama Education and Social Psychological Training – comparative study of two systems of personal and social development. In Kožuh, B., Kozlowska, A. & Palermo.I. Realtionship between theory and method in educational research. Czestochowa: University of Czestochowa 2003, s. 196–200.

– VALENTA, J. Czech Republic drama education and social-psychological training: two
systems of presonal and social development. Research in Drama Education. Vol. 9, No. 2, September 2004, s.239–243.

– VALENTA, J. Glosy k (meta)didaktice osobnostní a sociální výchovy. In Vališová, A. (red.) Historie a perspektivy didaktického myšlení. Praha : Karolinum 2005, s.187–202.

– VALENTA, J. Deset praktických principů kroskurikulárního přístupu k OSV. Moderní vyučování, 5/2007, s. 12–13.

– VALENTA, J.. Dvacet mýtů o osobnostní a sociální výchově. Metodikcý portál RVP, leden 2007. Dostupné na: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/G/1116/DVACET-MYTU-O-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVE.html/

– VALENTA, J. Divadlo fórum - nemluv a hraj! (?), Tvořivá dramatika 1/2008, s. 1–3.

– VALENTA, J. Učivo jako součást žákova života. [online]. Praha: Výzkumný ústav pedagogický 2008. Dostupné na www: http://clanky.rvp.cz/clanek/o/z/2182/UCIVO-JAKO-SOUCAST-ZAKOVA-ZIVOTA.html/

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ, H., Teachers social competences and the social dimension curriculum. In Kozlowska, A., Kahn, R., Kožuh, B., Kington, A. & Mažgon, J. (eds.) The role of theory and research in educational practice. Grand Forks: University of Niorth Dakota 2008, s. 33–42.

– VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování II (důvody a způsoby). Disk 27, 2009, s. 73–91.

– VALENTA, J. K odstínění reálného a fiktivního v lidském chování III (fikce). Disk 28, 2009, s. 104–121.

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ, H. Conflict based educational strategies for diversity in schools. In Palaiologou, N. (ed.) Proceedings of the International Conference entitled "Intercultural Education: Paideia, Polity, Demoi" (Athens 22nd-26th June 2009). [cd rom] Athens : Hellenic Migration Policy Institute 2009, 10 s.

– VALENTA, J. Kurikulum životních dovedností (témata a problémy). Pedagogika, č. 2, 2009, s. 198–214.

– VALENTA, J. Scénování v situacích ‘běžné každodennosti’ (Ke kritériím rozlišení jeho rozmanitých kvalit). Disk 30, 2009, s. 59–71.

– VALENTA, J. Učitelství jako performační profese. In Vogrinc, J., Kasíková. H. (eds) Research of educational practice. Ljubljana: Faculty of Arts 2009. s. 7–20.

– VALENTA, J. Metodologie výzkumů v dramatické výchově a vzdělání učitelů. Tvořivá dramatika, 2/2010, s. 1–6.

– VALENTA, J. Scénická dimenze výkonu učitelské profese. Pedagogika, č. 2, 2010, s. 104-114.

– VALENTA, J. Sociální kreativita a osobnostní a sociální výchova Metodický portál RVP, 2010. Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/8481/SOCIALNI-KREATIVITA-OSOBNOSTNI-A-SOCIALNI-VYCHOVA.html/

– VALENTA, J.  Akce Kameny – StB a fiktivní státní hranice. Disk 35, březen 2011, s. 22-30.

– VALENTA, J., Výzkum didaktického myšlení učitelů v oblasti témat osobnostní a sociální výchovy. In: WERNEROVÁ, J. (ed.), Kam směřuje současný pedagogický výzkum? Sborník příspěvků XVIII. celostátní konference ČAPV/ [CD-ROM]. Liberec : Technická univerzita v Liberci, 2011.

– VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. Dostupné na: http://www.nuv.cz/vystupy/doporucene-ocekavane-vystupy-1

– VALENTA, J. Osobnostní a sociální výchova v základních školách. Doporučené očekávané výstupy – podrobné rozpracování. In Pastorová, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, XVII s. Dostupné na: https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=28983&view=3951

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ, H. Educational Strategie Based on Conflict in Intercultural Educatin. Pedagogijska istraživanja, r. VIII, č. 1, 2011, s. 37–52.

– VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV – metody situačně-behaviorální. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011. Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/s/Z/13767/MORALNI-ROZVOJ-V-RAMCI-OSV—METODY-SITUACNE-BEHAVIORALNI.html/

– VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV – mravní kvality jako „učivo“. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011. Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13709/moralni-rozvoj-v-ramci-osv-mravni-kvality-jako-ucivo-.html/

– VALENTA, J. Jádrové činnosti – spojnice na ose „cíl“ a „metoda“ osobnostní a sociální výchovy. [online] Praha: Metodický portál RVP, 2011. Dostupný na: https://clanky.rvp.cz/clanek/c/Z/13901/jadrove-cinnosti-spojnice-na-ose-cil-a-metoda-osobnostni-a-socialni-vychovy.html

– VALENTA, J. Politici, chování, pedagogika. [online] Britské listy, 27.4.2011. Dostupný na: http://www.blisty.cz/art/58371.html 

– VALENTA, J., Osobnostní a sociální výchova. [online] Metodický portál RVP. Wiki – Pedagogický lexikon. Dostupný na: http://wiki.rvp.cz/index.php?title=Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/O/Osobnostn%C3%AD_a_soci%C3%A1ln%C3%AD_v%C3%BDchova

– VALENTA, J. Prolegomena k metodologii výzkumů v oboru výchovy dramatické I. Disk 40, červen 2012, s. 67–85. (soubor ke stažení)

– VALENTA, J. Prolegomena k metodologii výzkumů v oboru výchovy dramatické II. Disk 41, červen 2012, s. 93-103. (soubor ke stažení)

– VALENTA, J. & KASÍKOVÁ H. Profese učitele. Moderní vyučování, XVII, listopad-prosinec 2012, s. 4-6+7+10+12.

– VALENTA, J. Morální rozvoj v rámci OSV. In Aktuální trendy ve výchovném poradenství. Liberec: Technická univerzita, 2012, s. 24–28.

– VALENTA, J. Edukační drama – metody edukace jako metody výzkumu (a naopak…). [cd rom] In Ježková, V. (ed.) Kvalita ve vzdělávání. Sborník příspěvků z XX. výroční konference České asociace pedagogického výzkumu. Praha, 10.-12. září 2012, s. 299–304.

– VALENTA, J. Neurodidaktika. In Valešová, H., Pechová, Z. (eds.) Inovativní přístupy v primárním vzdělávání. Sborník příspěvků z mezinárodní konference. [CD-ROM] Liberec: Technická univerzita v Liberci, 2014, s. 10–25.

– VALENTA, J. Scénická hra jako učení vtělováním. In Hornáčková, V. (ed.) Hra je krásnou přípravou k vážným věcem. Hradec Králové: GAUDEAMUS, 2014, s. 11–18.

– VALENTA, J. Výzkum uměnim/divadlem a edukačni drama. Riedlová, M., Lečbych, M. (eds.) Společný prostor / Common Space 2014. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014, s. 256–268. 

– VALENTA, J, & KASÍKOVÁ, H. Teacher education and social skills curriculum. Rocznik lubuski, 42(2), 2016, s. 289–300.

– VALENTA, J. Podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Osobnostní a sociální výchova. Konkretizace obsahu tematického okruhu Komunikace. [online] Metodický portál RVP, 2016. Dostupný na: http://clanky.rvp.cz/wp-content/upload/prilohy/20953/osv_konkretizace_to_komunikace___cely_text.doc

– VALENTA, J. Podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Osobnostní a sociální výchova. Konkretizace obsahu tematického okruhu Kooperace. [online] Metodický portál RVP, 2017. Dostupný na: http://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download.php?file=77855&view=3993

– VALENTA, J. Průřezové téma Osobnostní a sociální výchova. Podkladová studie k revizi kurikula. Praha: Národní ústav pro vzdělávání 2017. Dostupné na: http://www.nuv.cz/file/3249/  

– VALENTA, J. Počátky osobnostní a sociální výchovy v ČR (se zřetelem k přínosu S. Hermochové). In Lepeška J., Šťastentková, R. (red.) Sborník příspěvků z konference Sociálně psychologický výcvik pro 21. století. Terezín: Vysoká škola aplikované psychologie 2018, s. 44–54.

– Valenta, J. „Outdoor drama“ aneb Lávka jako metafora. In Neuman, J., Šircová, I. (eds) Jaký je český pobyt a pohyb v přírodě? Sborník Sedmihorky 2018. Praha: Vysoká škola tělesné výchovy a sportu PALESTRA, spol. s.r.o. a Projekt Odyssea, z. s. 2019, s. 45–50.

– Valenta, J. (2019). O situacích zvaných dramatickými. Tvořivá dramatika, 1/ 2009, s. 1– 6.

– Valenta, J. (2019). Krajina – scéničnost – hra. Gymnasion, (25), 13(2), s. 15-18.

– Kasíková, H. & Valenta, J. (2019). Učitelé budoucích učitelů a jejich pojetí výuky. Lifelong Learning, 19(3), s. 43–65. Dostupné zde.