Josef Valenta
(doc., PhDr., CSc.)
* 1954
mail:
josef.valenta@damu.cz
Neformální vzdělávání: Brandýs nad Labem (mládí v partě u řeky a na ní + dřívější aktivity /divadlo-hudba/ viz zde níže)
divadla). Nyní Jiholiberecké severokokořínsko (život ve skalách; provoz na baru).
Formální vzdělávání: ZŠ a gymnázium Brandýs nad Labem. Učitelství pro střední školy: latina – dějepis (FFUK); rozšíření: pedagogika (FFUK); výchovná dramatika (DAMU); metody aplikované sociální psychologie (FFUK); PhDr. (FFUK, didaktika jazyka latinského); CSc. (FFUK, pedagogika/dějiny přípravy učitelů středních škol); docent (DAMU, dramatická umění se zaměřením na výchovnou dramatiku).
Diplomová práce - uznána jako rigorozní : Problematika cíle výuky latinského jazyka na gymnáziích. (Katedra věd o antickém starověku FFUK; ved. práce: PhDr. E. Kuťáková, CSc. (pův. prof. B. Borecký); 1978; rigorosum: 1983)
Disertační práce: Idea vysokoškolské přípravy profesorů středních škol a její realizace na Univerzitě Karlově v letech 1848 - 1939. (samostatná vědecká příprava; Katedra pedagogiky FFUK; 1986)
Habilitační spis: Kapitoly z terie výchovné dramatiky. (DAMU, průvodce řízením: prof. PhDr. Ivan Vyskočil; 1995)
Další kvalifikace: CŽV „Mluvní výchova“ (PedF UK Praha); CŽV „Vysokoškolská pedagogika“ (UK Praha + University of Surrey) + řada dalších kurzů.
Katedra pedagogiky FF UK Praha | Člen oborové rady pro doktorské studium (do r. 2023 kmenový pracovník katedry). WEB
Viz: https://55b558c7-site-preview.site.forpsi.com/home
Scénologie mimodivadelního chování (scéničnost/divadelnost každodenní komunikace); dramaticko-performanční pojetí edukace (vč. práce učitele); paradivadelní edukační činnosti a přesahy edu-dramatu mimo umění; metodologie výzkumu „(s) divadlem“.
Osobnostní a sociální (psychosociální) výchova a její didaktika; výuka komunikace; rétorika a veřejné vystupování.
Metodologie výzkumů v umění a dramatické výchově | Komunikace (divadlem a dramatem) | Scénologie a sémiotika (mimodivadelního) chování
Volné kurzy: -- Rétorika a veřejné vystupování; -- Pedagogika osobnostně sociálního rozvoje/osobnostní a sociální výchova a její didaktika.
Soukromá praxe v oboru vzdělávání dospělých
Prázdniny trochu jinak | lektor | Letní škola pedagogiky expresívních výchov, filetik a terapií | Pededagogická fakulta Univerzity Palackého Olomouc a společnost Albiso Ústí nad Labem | WEB
Global Teacher Prize | člen poroty | WEB
Národní pedagogický institut | Revize RVP ZV | člen pracovních skupin „Průřezová témata“ | „Člověk, jeho osobnost, zdraví a bezpečí“. | „Osobnostní, sociální, etická a kariérová výchova“
Tvořivá dramatika | člen redakční rady | WEB
Sdružení pro tvořivou dramatiku | člen | WEB
Scénologická společnost | člen | WEB
Obec Blatce
|
- e-kronikář
- kopředseda
- Koproklub - Sdružení sprosťáků (nízkoprahová psychohygienická buňka) v Blatcích – Dolní Housce
- dobrovolný výčepní - Hostinec Pod Houskou | Blatce – Dolní Houska | WEB
DIVADLO, HUDBA
ZŠ BnL: Divadlo komedie Laurela a Hardyho; gymnázium BnL: Divadlo L-Club + filmová společnost Altair India Motion Pictures Company; od studií v Praze: společnost
Divadlo a život (DaŽ); později BnL: divadelní společnost Klika. Taneční orchestr ZNZP BnL; mužský pěvecký sbor Podhousečtí příležitostní pěvci (též imprassario), Blatce; tamtéž krátce i smíšený minisbor ku zpěvu latinských drobniček na vánoce.
ODBORNÉ ZAMĚŘENÍ
Dějiny pedagogiky a výchovy (zaměření na dějiny gymnázií a dějiny vzdělávání učitelů u nás).PedFUK Praha; PedF UJEP Ústí nad Labem; Vysoká škola aplikované psychologie Terezín; garantování předmětů na PedF TUL v Liberci.
Spolupracovník VÚP
Tvorba Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělání a pro gymnázia – zpracovatel průřezového tématu „osobnostní a sociální výchova“ a následných metodik: viz články na https://clanky.rvp.cz/clanky/vyhledavani?filter-orderBy=score&term=Valenta
Další (odborná/pedagogická/lektorská) činnost
- Vzdělávací organizace: AISIS Kladno (garant kurzů osobnostní a sociální výchovy v projektu Dokážu to? – https://www.aisis.cz/dokazu-to/); Služba škole Mladá Boleslav (různé kurzy zejm. pro učitelské sbory, komunikace, psychohygiena, formativní hodnocení); Dům dětí a mládeže hl.m. Prahy / Karlínské Spektrum (kurzy pedagpgiky a psychologie pro vedoucí dětí v zájmových organizacích - před r. 1989 s akcentem na vedoucí pionýrů); Člověk v tísni (Varianty-Equal - projekt pro interkulturní výchovu – www.varianty.cz); Projekt Odyssea (osobnostní a sociální výchova - www.odyssea.cz).
- Další vzdělávací agentury a instituce pro vzdělávání: učitelů; školních inspektorů; knihovníků; tanečních mistrů; pracovníků nakladatelství; státních zaměstnanců a pracovníků veřejné správy; manažerů; pracovníků bank; pracovníků akademie věd; pracovníků médií; moderátorů; tiskových mluvčích; soudců a prokurátorů; advokátů; strážců přírody; pracovníků společenských organizací apod.
Jiné spolupráce
Člen expertní rady programu Učitel naživo.
Spolupráce s Českou školní inspekcí v projektu Národního systém inspekčního hodnocení vzdělávací soustavy (téma: sociální gramotnost; https://www.csicr.cz//html/indikatory_SGproZV_SV/html5/index.html?&locale=CSY&pn=5 (viz též níže texty Ke stažení - Gramotnosti, kompetence, standardy … 1 a 2).
© Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.