Knihy/knížky vlastní

Performativní pedagogika          - třída je scéna, vyučování je spektákl, učitel je performer

Kniha představuje v Česku málo známý obor performativní pedagogiky a přibližuje problematiku využití prizmatu divadla a performance ve výuce. (Kritická) performativní pedagogika je směr uvažování, metodologie zkoumání a soubor podnětů pro edukační praxi. Mezi její principy patří akcent na úlohu těla při učení; role emocí v učení; situované a kontextové učení; humor; samostatné dobírání se vědění při vyučování; kreativita; spolupráce a participace žáků na pojetí vyučování; "zživotnění" vzdělávání; prolamování klišé, risk, napětí, improvizace a nutnost rozhodování při učení; hluboké osobní zaujetí a pravdivost učitele.
POČET STRAN   175
ROK VYDÁNÍ     2023
NAKLADATEL   Nakl. AMU

Divadlo nebo život!

aneb Metafora divadla jako prostředek poznávání

Jak se dívat na svět, na život, na události, na situace a na lidské konání? – Jako na divadlo. A proč ne? Zvolil jsem sice přístup prostřednictvím metafory performance, ale jsem si vědom, že na řadu jevů, příznivci dramatismu nazíraných prizmatem divadla či performance, se dá hledět i jinak. 

POČET STRAN   160
ROK VYDÁNÍ     2019
NAKLADATEL   KANT

Pověsti z území obce Blatce

Výběr pověstí vážících se ke katastru Blatců, na němž se nachází rovněž z tohoto hlediska významný zdroj, totiž hrad Houska (čerti, nelidé, tajemný muž, průchody do jiných světů atd.). Konzultacemi i fotografiemi přispělo autorovi deset dalších spoluobyvatel z různých osad, z nichž se obec skládá i odjinud)

POČET STRAN   32 stran
ROK VYDÁNÍ     2014
NAKLADATEL   Okrašlovací spolek Pšovka + obec Blatce

Didaktika osobnostní a sociální výchovy

Tato kniha (opírající se o poznatky zjištěné v praxi) si klade za cíl
konstituovat základ didaktiky OSV. Zejména chce ale ukázat, o čem by měl učitel/lektor přemýšlet, aby pak v učebně mohl říci: "Teď opravdu dělám OSV." Kniha je věnována všem, kdo se zabývají rozvíjením životních dovedností.
POČET STRAN   232 stran
ROK VYDÁNÍ     2013
NAKLADATEL   Grada

Komunikace pro strážce

Příručka Asociace strážců přírody chráněných území ČR se věnuje komunikaci s veřejností (verbální a neverbální komunikace; čím strážce komunikuje; komunikace a osobnost; základní komunikační strategie pro veřejnou roli strážce; základní funkční moduky v komunikace strážce přírody).

POČET STRAN   47 stran
ROK VYDÁNÍ     2013
NAKLADATEL   Asociace strážců přírody

Scénologie (každodenního) chování

Autor otevřel téma scénologie životního prostředí či životního prostoru člověka, chce tentokrát porozumět tomu, čemu se říká předvádět se, hrát to na někoho, předstírat, klamat, čemu se říká životní divadýllka, čemu se říká udělat někomu scénu atd. Josef Valenta se zaměřuje právě na ony konkrétní podoby každodenního scénování, na jeho výrazové techniky a na způsoby chování, které při něm používáme.

POČET STRAN   204 stran
ROK VYDÁNÍ     2011
NAKLADATEL   DAMU-KANT

Osobnostní a sociální výchova
v základních školách. Doporučené očekávané výstupy – podrobné rozpracování

Text konkrétně rozpracovává cíle "osobnostní a sociální výchovy", ať již je realizována jako samostaný předmět nebo je integrována průřezově do výuky jiných předmětů. Výstupy jsou konkretizovány cca do této úrovně: - vnímá v praxi komunikace význam tónu hlasu (výrazu řeči) a usiluje o jeho efektivní
využití  (jeden z výstupů témtikcého okruhu Komunikace).
Text byl zpracován jako samostatná příručka v rámci projektu Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách vedeného a editovaného M. Pastorovou.

POČET STRAN   18 stran
ROK VYDÁNÍ     2011
NAKLADATEL   Výzkumný ústav pedagogický

Učíme (se) komunikovat

Publikace není knihou o komunikaci, nýbrž knihou o nástrojích výuky komunikace zejména jako součásti obsahu všeobecného vzdělání na základních a středních školách. Obsahuje poznámky k didaktice komunikace a je zásobníkem metod a technik, které mají potenciál učit různým komunikačním dovednostem.

POČET STRAN   207 stran
ROK VYDÁNÍ     2010
NAKLADATEL   AISIS

Metody a techniky dramatické výchovy

Publikace je určena zejména pedagogům, studentům pedagogických oborů a divadelních akademií. Podává komplexní přehled důležitých témat oboru. Získejte přehled o divadelních konvencích a postupech použitelných ve výchově a při plánování i řízení práce v dramatické výchově. Porozumíte principům aplikace divadelnosti a dramatičnosti do procesů výchovy a vzdělávání. Budete vědět, kam se obrátit pro konkrétní praktickou oporu. Renomovaný český autor definuje obor, popisuje jeho kořeny v divadle i v dramatu, nahlíží na "hru v roli" z pedagogického pohledu. 

POČET STRAN   352 stran
ROK VYDÁNÍ     2008
NAKLADATEL   GRADA

Scénologie krajiny

Polomené hory jedna z nejpozoruhodnějších oblastí Kokořínska, inspirovala autora, aby se věnoval tématu scénologie životního prostředí či životního prostoru člověka. Jak člověk uplatňuje scénický smysl při vnímání krajiny?

POČET STRAN   242 stran
ROK VYDÁNÍ     2008
NAKLADATEL   DAMU-KANT

Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi

Chceme-li někoho připravovat ve škole na všední život, nevyhneme se úvahám, co z matematiky, češtiny či dějepisu může napomoci člověku dobře se orientovat a účelně reagovat v různých situacích. Vzdělání ve škole je prostě organizováno podle předmětů.

POČET STRAN   226 stran
ROK VYDÁNÍ     2006
NAKLADATEL   AISIS

Manuál k tréninku řeči lidského těla

Publikace přináší informace o tom, jak lze zdokonalovat žáky, studenty i vzdělávající se dospělé v oblasti neverbální komunikace - důležitého tématu osobnostní a sociální výchovy. Obsahuje 160 her a praktických cvičení pro trénink řeči těla, velmi podrobné přehledy cílů výuky neverbální komunikace, přehledy typů metod (pantomimy, reálné situace, video-metody apod.) a popisy základních principů aktivní výuky tohoto tématu.

POČET STRAN   259 stran
ROK VYDÁNÍ     2004
NAKLADATEL   AISIS

Učit se být

Podrobný a systematický přehled témat z oblasti osvojování životních dovedností, potřebných pro zvládání situací každodenního života: sebepoznání, sebeovládání, tvořivost, poznávání lidí, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace, zvládání a řešení různých situací, zvládání životních rolí, etika všedního dne.

POČET STRAN   96 stran
ROK VYDÁNÍ     2003
NAKLADATEL   AISIS

Jednoduché metody dramatické výchovy (hraní rolí) ve výuce různých předmětů.

"Postupně se (dramatická výchova) pak profilovala jako obor, který může existovat ve škole v podobě samostatného předmětu, ale i jako obor, který je připraven propůjčit jiným předmětům některé své vlastní, vesměs zajímavé, metody pro výuku jejich učební látky. Podívejme se společně především na tuto druhou možnost."

POČET STRAN   36 stran
ROK VYDÁNÍ     2003
NAKLADATEL   Raabe

Dramatická výchova a sociálně psychologický výcvik (srovnání systémů)

Oba systémy pracují s metodou řízeného sociálního učení. Dramatická výchova si neklade za cíl žádnou terapii, používá fikci a hraní rolí. Sociálně psychologický výcvik využívá reálné situace.  Autor oba systémy stručně charakterizuje a srovnává dle cílů, obsahů, metod a mechanismů učení.

POČET STRAN   259 stran
ROK VYDÁNÍ     1999
NAKLADATEL             Institut sociálních vztahů

Kapitoly z teorie výchovné dramatiky

Hraní rolí ve výchově a vyučování; Dramatická výchova a rozvoj sebevědomí

Text předkládá různé pohledy různých oborů na hraní rolí jako prostředek ovlivnění člověka, charakterizuje růzmé paradivaelní systémy a vykládá cíle a hraní rolí v dramatických hrách a jejich typologii. Jedna z prvních teoretikcých prací v oboru dramatické výchovy po roce 1989.
POČET STRAN   200 stran
ROK VYDÁNÍ     1995
NAKLADATEL   Institut sociálních vztahů

(vybrané) Knihy/knížky společné s dalšími autory

 

Divadlo a etika

Kapitola:  Etika výzkumu spojeného s divadelními postupy s hlavním zřetelem k výchovné dramatice.
ní klienty. Editorka: Karolína Plicková. Kolektivní monografie nabízí pohled na současnou domácí     i zahraniční divadelní praxi prostřednictvím různých etických prizmat (etická role divadla ve světě souběhu krizí; divadelní "realizace" etických principů a dilemat; etické výzvy divadla pro všechny zúčastněné; divadlo jako prostor etikcé kultivace atd.).
POČET STRAN   287 stran
ROK VYDÁNÍ     2023
VYDAVATEL      Nakl. AMU

Učitelské vzdělávání  a oborové didaktiky na Filozofické fakultě na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy

Kapitola: Kurikulum pregraduálního učitelského studia: od obecnějších východisek k sociálně-vztahové dimenzi. S Hanou Kasíkovou. Editoři: Míla Janiková a Martin Strouhal, M.  Kniha nabízí pohledy na domácí i zahraniční přístupy k profesnímu. Dále představuje nedávné výzkumy zabývající se oborově didaktickými otázkami, problematikou fakultních učitelů a pedagogických praxí. Poukazuje též na nedostatky učitelské přípravy.

POČET STRAN   242 stran
ROK VYDÁNÍ     2022
VYDAVATEL      Karolinum

Oborová didaktika uměleckých disciplín v inkluzivním vzdělávání

Kapitola: Edukační dramatika a její možnosti pro práci s růzností. S Hanou Kasíkovou.
Editorka: Lenka Kružíková.  Další autoři - výběr:       V. Broulíková, J. Dosedlová, R. Kulichová, Z. Mikotová, O. Müller, M. Růžička, J. Slavík,                M. Valenta. Monografie obsahuje podpůrný didaktický materiál pro práci s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v uměleckých oblastech v mateřské, základní, základní umělecké škole a konzervatoři. V oblasti múzických umění se soustředíme na složky hudební, výtvarnou, dramatickou a tanečně pohybovou.

POČET STRAN   268 stran
ROK VYDÁNÍ     2020
VYDAVATEL       Univerzita Palackého Olomouc

Učit se být učitelem.                  K vybraným problémům učitelského vzdělávání. 

Kapitola: Učitelé učitelů, jejich studenti a vztah teorie ‒ praxe. Editor: Martin Strouhal. Tematické okruhy: důsledky absence ideje vzdělanosti pro učitelskou přípravu; význam filosofického vzdělání budoucích učitelů; vztah akademického a kompetenčního diskursu a problematické důsledky procesu masifikace vzdělávání a neoliberální rétoriky; různé podoby vztahu mezi teorií a praxí v kontextu vyučování pedagogiky a psychologie na učitelských fakultách; perspektivy vysokoškolské didaktiky; profesní kompetence "učitelů učitelů" s využitím konceptu „učitele v roli modelu“.
 
POČET STRAN   172 stran
ROK VYDÁNÍ     2016
NAKLADATEL   Karolinum

Oborové didaktiky: vývoj – stav – perspektivy

Kapitoly: Reflexe současných problémů teori a praxe expresivních oborů ve vzdělávání. Dramatická výchova;  Reflexe současných problémů teorie a praxe expresivních oborů ve vzdělávání. Osobnostní a sociální výchova jako obor „semi-expresivní“.                                                                        Editoři: Iva Stuchlíková a Tomáš Janík.  Oborové didaktiky se zaměřují na oborově specifické i pedagogicko-(psycho)didaktické dimenze vyučování a učení. U nás nebyly po dlouhou dobu s náležitými nároky systematicky pěstovány. Přesto se rozvinuly do podoby svébytných disciplín, o čemž jak svědčí tato kniha podávající pohled na jejich vývoj a stav  v České republice a naznačující perspektivy jejich směřování.

POČET STRAN   468 stran
ROK VYDÁNÍ     2015
NAKLADATEL   Masarykova univerzita

Reflexe v procesu učení -  Desetkrát stejně a přece jinak ...

Kapitola: Fajn, ale co to znamená pro edukaci?
Editor: Miroslava Lazarová. Další autoři: J. Nehyba, D. Kolb, F. Kothagen, D. Boud, P. Jarvis, J. Moon, J. Kolář, A. Dobrovolná, J. Švec. Rozhovory se jmenovanými reprezentanty různých zážitkových a nebo jinak aktivizujících edukačních systémů.
POČET STRAN   120 stran
ROK VYDÁNÍ     2014
NAKLADATEL   Masarykova univerzita

Teorie výchovy: tradice, současnost, perspektivy

Kapitola: Edukční teorie a (tzv.) praktikcé obory zabývající se osobnostním a sociálním rozvojem.
Editor: Richard Jedlička. Autoři: Zdeněk Helus, Tomáš Kasper, Jaroslav Koťa, Jan Slavík, Michal Podzimek, Martin Strouhal & Josef Valenta. Monografie Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy má sloužit vysokoškolským pedagogům i širší odborné veřejnosti jako opora při vědním bádání, výuce a dalším vzdělávání v jedné ze základních pedagogických disciplín. Kniha je společným dílem několika generací vysokoškolských učitelů.

POČET STRAN   276 stran
ROK VYDÁNÍ     2014
NAKLADATEL   Karolinum

Tvorba jako poznávání.

Kapitola: Iniciační situace a procesy dramatické tvorby. Editoři: Jan Slavík, Vladimír Chrz, Stanislav Štech.  Text přehodnocuje individualistické pojetí tvorby: zdůrazňuje její situovanost do určitého kulturního rámce se všemi vazbami, vůči kterým se tvůrčí čin vymezuje, ale také na ně musí rozmanitým způsobem navazovat. Kapitoly postupně rozvíjejí výklad teorie a praxe obecného procesu kulturní transformace obsahu v rozpětí mezi pojmovým poznáváním (noéta) a poznáváním obrazným (aisthéta).

POČET STRAN   538 stran
ROK VYDÁNÍ     2013
NAKLADATEL   Karolinum

Krajinou zkušenostně reflektivního učení. 

Kapitola: Ke specifice reflexí v edukačním dramatu. 

Editoři: Lazarová, M. a  Nehyba, J.  Různé pohledy různých autorů (H. Horká, H. Kasíková, J. Kolář, J. Moon a další)  na zkušenostně reflektivní učení.

POČET STRAN   118 stran
ROK VYDÁNÍ     2013
NAKLADATEL   MUNIPRESS

Posuzování rozvoje kompetence k učení ve výuce

Kapitoly: Situace obecně a pedagogická situace jako předmět pozorování; Postup vzniku metody; Výběr a zácvik pozorovatelů.
Autoři nabízejí strukturované nahlížení na školní výuku skrze situace, které napomáhají rozvoji kompetence k učení. Na jejich základě byl navržen pozorovací arch. Ten byl výzkumně prověřen a je doložena jeho vysoká spolehlivost v rukou zaškolených a zacvičených pozorovatelů. Představená metoda pedagogického empirického výzkumu může sloužit těm, kteří do strategie výzkumného bádání zařazují pozorování výuky a tematicky se orientují na kompetenci k učení.

POČET STRAN   110 stran
ROK VYDÁNÍ     2012
NAKLADATEL   Karolinum

Diverzita a diferenciace v základním vzdělávání.

Kapitoly: Rozvoj kompetence k učení na základních školách a víceletých gymnáziích (spolu s H. Kasíkovou a M. Chválem); Rovné příležitosti a edukační systémy a postupy rozvíjející životní dovednosti (Nevyužité šance…).

Editorky: H. Kasíková a J. Straková (někteří další autoři: M. Dvořáková, M. Matulčíková, K. Rýdl, I. Tvrzová, P. Valenta, R. Váňová). Monografie chce ukázat téma rovných vzdělávacích příležitostí zejm. v rámci zákaldního a nižšího středního vzdělávání. Těžiště má nejen v teoriích, ale i v rozsáhlém empirickém výzkumu.

POČET STRAN   348 stran
ROK VYDÁNÍ     2011
NAKLADATEL   Karolinum  

Pedagogika pro učitele

Kapitoly: Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování; Organizační formy vyučování (s A. Vališovou).
Editorky: A. Vališová a Hana Kasíková. Základní učebnice pedagogiky reagující na aktuální potřeby a inovace ve vzdělávání.
POČET STRAN   456 stran
ROK VYDÁNÍ     2010 (2. vyd.)
NAKLADATEL   Grada

Fenomén Foglar

Kapitola:  Fenomén krajiny v díle Jaroslava Foglara.
Editor: I. Jirásek. Kniha v ydáná k 100. výročí narození Jaroslava Foglara. Foglarovská inspirace je jedním ze zásadních východisek vzniku fenoménu "outdoorové" hry u nás.
POČET STRAN   477 stran
ROK VYDÁNÍ     2007
VYDAVATEL       Prázdninová škola Lipnice + Sdružení přátel Jaroslava  
                                    Foglara

Učební gymnastika

Spoluautor: Hana Kasíková. Prof. Kramer v USA experimentoval se dvěma skupinami starších lidí. Zkoumal jejich duševní svěžest či tzv. mentální ostrost. Jedné skupině naordinoval pravidelný tělesný pohyb několikrát týdně (plavání nebo jízda na kole nebo chůze). Druhou nechal oddávat se nadále způsobu života bez těchto fyzických rozkoší. Asi po čtvrtroce se ukázalo, že mentální ostrost pohybujících se osob významně stoupla ...
POČET STRAN   15 stran
ROK VYDÁNÍ     2003
NAKLADATEL             Raabe (edice: Raadce učitele.3., C 2.8)

Integer acam

Reformu dělá učitel aneb Diferenciace, individualizace a kooperace ve vyučování (pohledy pedagogické)

Spoluautor: Hana Kasíková. Kniha představuje - jako jeden z prvních textů u nás po roce 1989 - řadu diferenciačních systémů - od velkých formátů typu Daltonský plán až po konkrétní didaktické postupy při individualizaci vyučování a při kooperativním učení.
POČET STRAN   56 stran
ROK VYDÁNÍ     1994
VYDAVATEL               Sdružení pro tvořivou dramatiku

Pohledy - projektová metoda ve škole i za školou

Editor celého textu. Řadfa spoluautorů - např. H. Kasíková, J. Kašová, D. Svozilová, J. Bláha, J. Provazník ad.).
Autor kapitol: Projektová metoda - přesahy minulosti a soušasnosti; Od teorie k praxi; Závěrečná poznámka.
Kniha - jako jeden z prvních textů u nás po roce 1989 - uvádí na scénu tzv. metodu projektů jako systém holistickcého, kurikulárně integrovaného a "kooperativně-diferencovaného" vyučování.
POČET STRAN   60 stran
ROK VYDÁNÍ     1993
VYDAVATEL               ARTAMA

Metodologie pedagogiky - pracovní text

Spoluatorka: Hana Kasíková. Text je určen k výuce metodologie pedagogických výzkumů. Přináší již hotové výzkumné texty (nebo jejich dílčí fáze) k analýze a též přináší struktury kroků ke koncipování vlastních výzkumů.
POČET STRAN   83 stran
ROK VYDÁNÍ     1990
VYDAVATEL               Karolinum

Didaktika pedagogiky

Kapitoly: Didaktická analýza učiva (pedagogiky); Metody vyučování pedagogice a jejich modernizace (s A. Vališovou); Některé otázky organizačních forem ve výuce pedagogiky. Spolautoři: A. Vališová a F. Singule. Skriptum je kocipováno jako zákaldní učební text pro budoucí učitele předmětu "pedagogika" na středních školách a pedagogických fakultách.

POČET STRAN   180 stran
ROK VYDÁNÍ     1990
VYDAVATEL               Univerzita Karlova ve Státním
                                    pedagogickém nakladatelství


Nepublikovaný komunitní básnický e-text občanů          z osad obce Blatce - čas koronavirové pandemie  

POEZIÍ PROTI PANDEMII

Autoři: Anonym 1; Anonym 2 (Tereza Laštovka); Jiří Hejčl; Hana Kasíková; Miroslav Konopásek; Iveta Kopicová (též fotografie); Lubomír Libich; Josef Novák (horní); Anna Opitzová; Zlata Rozínková; Blanka Salmonová; Josef Valenta nižší (redakce); Vanda Valentová. Osobní podíl: idea (s H. Kasíkovou), sběr básní, redakce, úprava, básničky. Sbírka básniček a  básní vytvořených veršotepci z obce Blatce v čase první vlny epidemie koronaviru v ČR, na jaře 2020. POČET STRAN   18 stran
ROK VYDÁNÍ     2020
VYDAVATEL               Autoři (pdf)

Vulgární poetoterapie - básnické texty


Okokokot aneb Pyjonýrský průvodce vulgární poetoterapií

Sbírka vulgární poetoterapie autorů: Milan Valenta (ed.),  Miroslav Demel, Jiří Hastík, Lubomír Holzer, Pavel Svoboda, Josef Valenta (s. 107n), Rudolf Beran, Tomáš Demel & Michal Růžička.

Rapsodia vulgaris

Další sbírka vulgární poetoterapie autorů: Milan Valenta (ed.), Miroslav Demel, Jiří Hastík, Lubomír Holzer, Pavel Svoboda, Josef Valenta (s. 113n.; Kokořínské geobásně), Rudolf Beran, Tomáš Demel & Michal Růžička.

Lež má krátké nohy, ale dlouhý péro

Další sbírka vulgární poetoterapie autorů: Milan Valenta (ed.), Miroslav Demel, Jiří Hastík, Lubomír Holzer, Pavel Svoboda, Josef Valenta (s. 75n.; Postkovidové prasodrobničky), Rudolf Beran, Tomáš Demel & Michal Růžička.