Kniha představuje v Česku málo známý obor performativní pedagogiky a
přibližuje problematiku využití prizmatu divadla a performance ve výuce.
(Kritická) performativní pedagogika je směr uvažování, metodologie
zkoumání a soubor podnětů pro edukační praxi.
Mezi její principy patří akcent na úlohu těla při učení; role emocí v
učení; situované a kontextové učení; humor; samostatné dobírání se
vědění při vyučování; kreativita; spolupráce a participace žáků na
pojetí vyučování; "zživotnění" vzdělávání; prolamování klišé, risk,
napětí, improvizace a nutnost rozhodování při učení; hluboké osobní
zaujetí a pravdivost učitele.
POČET STRAN 175
ROK VYDÁNÍ 2023
NAKLADATEL Nakl. AMU
aneb Metafora divadla jako prostředek poznávání
Jak se dívat na svět, na život, na události, na situace a na lidské konání? – Jako na divadlo. A proč ne? Zvolil jsem sice přístup prostřednictvím metafory performance, ale jsem si vědom, že na řadu jevů, příznivci dramatismu nazíraných prizmatem divadla či performance, se dá hledět i jinak.
POČET STRAN 160
ROK VYDÁNÍ 2019
NAKLADATEL KANT
Výběr pověstí vážících se ke katastru Blatců, na němž se nachází rovněž z tohoto hlediska významný zdroj, totiž hrad Houska (čerti, nelidé, tajemný muž, průchody do jiných světů atd.). Konzultacemi i fotografiemi přispělo autorovi deset dalších spoluobyvatel z různých osad, z nichž se obec skládá i odjinud)
POČET STRAN 32 stran
ROK VYDÁNÍ 2014
NAKLADATEL Okrašlovací spolek Pšovka + obec Blatce
POČET STRAN 232 stran
ROK VYDÁNÍ 2013
NAKLADATEL Grada
Příručka Asociace strážců přírody chráněných území ČR se věnuje komunikaci s veřejností (verbální a neverbální komunikace; čím strážce komunikuje; komunikace a osobnost; základní komunikační strategie pro veřejnou roli strážce; základní funkční moduky v komunikace strážce přírody).
POČET STRAN 47 stran
ROK VYDÁNÍ 2013
NAKLADATEL Asociace strážců přírody
Autor otevřel téma scénologie životního prostředí či životního prostoru člověka, chce tentokrát porozumět tomu, čemu se říká předvádět se, hrát to na někoho, předstírat, klamat, čemu se říká životní divadýllka, čemu se říká udělat někomu scénu atd. Josef Valenta se zaměřuje právě na ony konkrétní podoby každodenního scénování, na jeho výrazové techniky a na způsoby chování, které při něm používáme.
POČET STRAN 204 stran
ROK VYDÁNÍ 2011
NAKLADATEL DAMU-KANT
Text konkrétně rozpracovává cíle "osobnostní a sociální výchovy", ať již je realizována jako samostaný předmět nebo je integrována průřezově do výuky jiných předmětů. Výstupy jsou konkretizovány cca do této úrovně: - vnímá v praxi komunikace význam tónu hlasu (výrazu řeči) a usiluje o jeho efektivní
využití (jeden z výstupů témtikcého okruhu Komunikace).
Text byl zpracován jako samostatná příručka v rámci projektu
Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro
výuku průřezových témat v základních školách vedeného a editovaného M. Pastorovou.
POČET STRAN 18 stran
ROK VYDÁNÍ 2011
NAKLADATEL Výzkumný ústav pedagogický
Publikace není knihou o komunikaci, nýbrž knihou o nástrojích výuky komunikace zejména jako součásti obsahu všeobecného vzdělání na základních a středních školách. Obsahuje poznámky k didaktice komunikace a je zásobníkem metod a technik, které mají potenciál učit různým komunikačním dovednostem.
POČET STRAN 207 stran
ROK VYDÁNÍ 2010
NAKLADATEL AISIS
Publikace je určena zejména pedagogům, studentům pedagogických oborů a divadelních akademií. Podává komplexní přehled důležitých témat oboru. Získejte přehled o divadelních konvencích a postupech použitelných ve výchově a při plánování i řízení práce v dramatické výchově. Porozumíte principům aplikace divadelnosti a dramatičnosti do procesů výchovy a vzdělávání. Budete vědět, kam se obrátit pro konkrétní praktickou oporu. Renomovaný český autor definuje obor, popisuje jeho kořeny v divadle i v dramatu, nahlíží na "hru v roli" z pedagogického pohledu.
POČET STRAN 352 stran
ROK VYDÁNÍ 2008
NAKLADATEL GRADA
Polomené hory jedna z nejpozoruhodnějších oblastí Kokořínska, inspirovala autora, aby se věnoval tématu scénologie životního prostředí či životního prostoru člověka. Jak člověk uplatňuje scénický smysl při vnímání krajiny?
POČET STRAN 242 stran
ROK VYDÁNÍ 2008
NAKLADATEL DAMU-KANT
Chceme-li někoho připravovat ve škole na všední život, nevyhneme se úvahám, co z matematiky, češtiny či dějepisu může napomoci člověku dobře se orientovat a účelně reagovat v různých situacích. Vzdělání ve škole je prostě organizováno podle předmětů.
POČET STRAN 226 stran
ROK VYDÁNÍ 2006
NAKLADATEL AISIS
Publikace přináší informace o tom, jak lze zdokonalovat žáky, studenty i vzdělávající se dospělé v oblasti neverbální komunikace - důležitého tématu osobnostní a sociální výchovy. Obsahuje 160 her a praktických cvičení pro trénink řeči těla, velmi podrobné přehledy cílů výuky neverbální komunikace, přehledy typů metod (pantomimy, reálné situace, video-metody apod.) a popisy základních principů aktivní výuky tohoto tématu.
POČET STRAN 259 stran
ROK VYDÁNÍ 2004
NAKLADATEL AISIS
Podrobný a systematický přehled témat z oblasti osvojování životních dovedností, potřebných pro zvládání situací každodenního života: sebepoznání, sebeovládání, tvořivost, poznávání lidí, mezilidské vztahy, komunikace, kooperace, zvládání a řešení různých situací, zvládání životních rolí, etika všedního dne.
POČET STRAN 96 stran
ROK VYDÁNÍ 2003
NAKLADATEL AISIS
"Postupně se (dramatická výchova) pak profilovala jako obor, který může existovat ve škole v podobě samostatného předmětu, ale i jako obor, který je připraven propůjčit jiným předmětům některé své vlastní, vesměs zajímavé, metody pro výuku jejich učební látky. Podívejme se společně především na tuto druhou možnost."
POČET STRAN 36 stran
ROK VYDÁNÍ 2003
NAKLADATEL Raabe
Oba systémy pracují s metodou řízeného sociálního učení. Dramatická
výchova si neklade za cíl žádnou terapii, používá fikci a hraní rolí.
Sociálně psychologický výcvik využívá reálné situace.
Autor oba systémy stručně charakterizuje a srovnává dle cílů, obsahů, metod a mechanismů učení.
POČET STRAN 259 stran
ROK VYDÁNÍ 1999
NAKLADATEL Institut sociálních vztahů
Text předkládá různé pohledy různých oborů na hraní rolí jako prostředek ovlivnění člověka, charakterizuje růzmé paradivaelní systémy a vykládá cíle a hraní rolí v dramatických hrách a jejich typologii. Jedna z prvních teoretikcých prací v oboru dramatické výchovy po roce 1989.
POČET STRAN 200 stran
ROK VYDÁNÍ 1995
NAKLADATEL Institut sociálních vztahů
Kapitola: Etika výzkumu spojeného s divadelními postupy s hlavním zřetelem k výchovné dramatice.
ní klienty. Editorka: Karolína Plicková. Kolektivní monografie nabízí pohled na současnou domácí i zahraniční divadelní praxi prostřednictvím různých etických prizmat (etická role divadla ve světě souběhu krizí; divadelní "realizace" etických principů a dilemat; etické výzvy divadla pro všechny zúčastněné; divadlo jako prostor etikcé kultivace atd.).
POČET STRAN 287 stran
ROK VYDÁNÍ 2023
VYDAVATEL Nakl. AMU
Kapitola: Kurikulum pregraduálního učitelského studia: od obecnějších východisek k sociálně-vztahové dimenzi. S Hanou Kasíkovou. Editoři: Míla Janiková a Martin Strouhal, M. Kniha nabízí pohledy na domácí i zahraniční přístupy k profesnímu. Dále představuje nedávné výzkumy zabývající se oborově didaktickými otázkami, problematikou fakultních učitelů a pedagogických praxí. Poukazuje též na nedostatky učitelské přípravy.
POČET STRAN 242 stran
ROK VYDÁNÍ 2022
VYDAVATEL Karolinum
Kapitola: Edukační dramatika a její možnosti pro práci s růzností. S Hanou Kasíkovou.
Editorka: Lenka Kružíková.
Další autoři - výběr: V. Broulíková, J. Dosedlová, R. Kulichová, Z. Mikotová, O. Müller, M.
Růžička, J. Slavík, M. Valenta.
Monografie obsahuje podpůrný didaktický materiál pro práci s žáky se
speciálními vzdělávacími potřebami v uměleckých oblastech v mateřské,
základní, základní umělecké škole a konzervatoři. V oblasti múzických
umění se soustředíme na složky hudební, výtvarnou, dramatickou a tanečně
pohybovou.
POČET STRAN 268 stran
ROK VYDÁNÍ 2020
VYDAVATEL Univerzita Palackého Olomouc
Kapitola:
Učitelé učitelů, jejich studenti a vztah teorie ‒ praxe. Editor: Martin Strouhal. Tematické okruhy: důsledky absence
ideje vzdělanosti pro učitelskou přípravu; význam
filosofického vzdělání budoucích učitelů; vztah akademického a
kompetenčního diskursu a problematické důsledky procesu masifikace
vzdělávání a neoliberální rétoriky; různé podoby vztahu mezi teorií a
praxí v kontextu vyučování pedagogiky a psychologie na učitelských fakultách;
perspektivy vysokoškolské didaktiky;
profesní kompetence "učitelů učitelů" s
využitím konceptu „učitele v roli modelu“.
POČET STRAN 172 stran
ROK VYDÁNÍ 2016
NAKLADATEL Karolinum
Kapitoly: Reflexe současných
problémů teori a praxe expresivních oborů ve vzdělávání. Dramatická výchova; Reflexe současných
problémů teorie a praxe expresivních oborů
ve vzdělávání. Osobnostní a sociální výchova jako obor
„semi-expresivní“. Editoři: Iva Stuchlíková a Tomáš Janík.
Oborové didaktiky se zaměřují na oborově
specifické i pedagogicko-(psycho)didaktické dimenze vyučování a učení. U nás nebyly po dlouhou dobu s náležitými nároky systematicky
pěstovány. Přesto se rozvinuly do podoby svébytných disciplín, o čemž jak svědčí tato kniha podávající pohled na
jejich vývoj a stav v České republice a naznačující perspektivy
jejich směřování.
POČET STRAN 468 stran
ROK VYDÁNÍ 2015
NAKLADATEL Masarykova univerzita
Kapitola: Fajn, ale co to znamená pro edukaci?
Editor: Miroslava Lazarová. Další autoři: J. Nehyba, D. Kolb, F. Kothagen, D. Boud, P. Jarvis, J. Moon, J. Kolář, A. Dobrovolná, J. Švec. Rozhovory se jmenovanými reprezentanty různých zážitkových a nebo jinak aktivizujících edukačních systémů.
POČET STRAN 120 stran
ROK VYDÁNÍ 2014
NAKLADATEL Masarykova univerzita
Kapitola: Edukční teorie a (tzv.) praktikcé obory zabývající se osobnostním a sociálním rozvojem.
Editor: Richard Jedlička. Autoři: Zdeněk Helus, Tomáš Kasper, Jaroslav Koťa, Jan Slavík, Michal Podzimek, Martin Strouhal & Josef Valenta. Monografie Teorie výchovy - tradice, současnost, perspektivy má sloužit vysokoškolským pedagogům i širší odborné veřejnosti jako opora při vědním bádání, výuce a dalším vzdělávání v jedné ze základních pedagogických disciplín. Kniha je společným dílem několika generací vysokoškolských učitelů.
POČET STRAN 276 stran
ROK VYDÁNÍ 2014
NAKLADATEL Karolinum
Kapitola: Iniciační situace a procesy dramatické tvorby. Editoři: Jan Slavík, Vladimír Chrz, Stanislav Štech.
Text přehodnocuje individualistické pojetí tvorby: zdůrazňuje její situovanost do určitého
kulturního rámce se všemi vazbami, vůči kterým se tvůrčí čin vymezuje, ale také na ně musí
rozmanitým způsobem navazovat. Kapitoly postupně rozvíjejí výklad teorie a praxe obecného
procesu kulturní transformace obsahu v rozpětí mezi pojmovým poznáváním
(noéta) a poznáváním obrazným (aisthéta).
POČET STRAN 538 stran
ROK VYDÁNÍ 2013
NAKLADATEL Karolinum
Kapitola: Ke specifice reflexí v edukačním dramatu.
Editoři: Lazarová, M. a Nehyba, J. Různé pohledy různých autorů (H. Horká, H. Kasíková, J. Kolář, J. Moon a další)
na zkušenostně reflektivní učení.
POČET STRAN 118 stran
ROK VYDÁNÍ 2013
NAKLADATEL MUNIPRESS
Kapitoly:
Situace obecně a pedagogická situace jako předmět
pozorování; Postup vzniku metody; Výběr a zácvik pozorovatelů.
Autoři nabízejí strukturované nahlížení na školní výuku skrze situace, které napomáhají rozvoji kompetence k učení. Na jejich základě byl navržen pozorovací arch. Ten byl výzkumně prověřen a je doložena jeho vysoká spolehlivost v rukou zaškolených a zacvičených pozorovatelů. Představená metoda pedagogického empirického výzkumu může sloužit těm, kteří do strategie výzkumného bádání zařazují pozorování výuky a tematicky se orientují na kompetenci k učení.
POČET STRAN 110 stran
ROK VYDÁNÍ 2012
NAKLADATEL Karolinum
Kapitoly: Rozvoj kompetence k učení na základních
školách a víceletých gymnáziích (spolu s H. Kasíkovou a M. Chválem); Rovné
příležitosti a edukační systémy a postupy rozvíjející životní dovednosti
(Nevyužité šance…).
Editorky: H. Kasíková a J. Straková (někteří další autoři: M. Dvořáková, M. Matulčíková, K. Rýdl, I. Tvrzová, P. Valenta, R. Váňová). Monografie chce ukázat téma rovných vzdělávacích příležitostí zejm. v rámci zákaldního a nižšího středního vzdělávání. Těžiště má nejen v teoriích, ale i v rozsáhlém empirickém výzkumu.
POČET STRAN 348 stran
ROK VYDÁNÍ 2011
NAKLADATEL Karolinum
Kapitoly: Komplexní rozvoj osobnosti žáka ve vyučování; Organizační formy vyučování (s A. Vališovou).
Editorky: A. Vališová a Hana Kasíková. Základní učebnice pedagogiky reagující na aktuální potřeby a inovace ve vzdělávání.
POČET STRAN 456 stran
ROK VYDÁNÍ 2010 (2. vyd.)
NAKLADATEL Grada
Kapitola: Fenomén krajiny v díle Jaroslava Foglara.
Editor: I. Jirásek.
Kniha v ydáná k 100. výročí narození Jaroslava Foglara. Foglarovská inspirace je jedním ze zásadních východisek
vzniku fenoménu "outdoorové" hry u nás.
POČET STRAN 477 stran
ROK VYDÁNÍ 2007
VYDAVATEL Prázdninová škola Lipnice + Sdružení přátel Jaroslava
Foglara
Spoluautor: Hana Kasíková. Prof. Kramer v USA experimentoval se dvěma skupinami starších lidí. Zkoumal jejich duševní svěžest či tzv. mentální ostrost. Jedné skupině naordinoval pravidelný tělesný pohyb několikrát týdně (plavání nebo jízda na kole nebo chůze). Druhou nechal oddávat se nadále způsobu života bez těchto fyzických rozkoší. Asi po čtvrtroce se ukázalo, že mentální ostrost pohybujících se osob významně stoupla ...
POČET STRAN 15 stran
ROK VYDÁNÍ 2003
NAKLADATEL Raabe (edice:
Raadce učitele.3., C 2.8)
Spoluautor: Hana Kasíková. Kniha představuje - jako jeden z prvních textů u nás po roce 1989 - řadu diferenciačních systémů - od velkých formátů typu Daltonský plán až po konkrétní didaktické postupy při individualizaci vyučování a při kooperativním učení.
POČET STRAN 56 stran
ROK VYDÁNÍ 1994
VYDAVATEL Sdružení pro tvořivou dramatiku
Editor celého textu. Řadfa spoluautorů - např. H. Kasíková, J. Kašová, D. Svozilová, J. Bláha, J. Provazník ad.).
Autor kapitol: Projektová metoda - přesahy minulosti a
soušasnosti; Od teorie k praxi; Závěrečná poznámka.
Kniha - jako jeden z prvních textů u nás po roce 1989 -
uvádí na scénu tzv. metodu projektů jako systém holistickcého, kurikulárně integrovaného a "kooperativně-diferencovaného" vyučování.
POČET STRAN 60 stran
ROK VYDÁNÍ 1993
VYDAVATEL ARTAMA
Spoluatorka: Hana Kasíková. Text je určen k výuce metodologie pedagogických výzkumů. Přináší již hotové výzkumné texty (nebo jejich dílčí fáze) k analýze a též přináší struktury kroků ke koncipování vlastních výzkumů.
POČET STRAN 83 stran
ROK VYDÁNÍ 1990
VYDAVATEL Karolinum
Kapitoly: Didaktická analýza učiva (pedagogiky); Metody vyučování pedagogice a jejich modernizace (s A. Vališovou); Některé otázky organizačních forem ve výuce pedagogiky. Spolautoři: A. Vališová a F. Singule. Skriptum je kocipováno jako zákaldní učební text pro budoucí učitele předmětu "pedagogika" na středních školách a pedagogických fakultách.
POČET STRAN 180 stran
ROK VYDÁNÍ 1990
VYDAVATEL Univerzita Karlova ve Státním
pedagogickém nakladatelství
Nepublikovaný komunitní básnický e-text občanů z osad obce Blatce - čas koronavirové pandemie
Autoři: Anonym 1; Anonym 2 (Tereza Laštovka); Jiří Hejčl; Hana Kasíková; Miroslav Konopásek; Iveta Kopicová (též fotografie); Lubomír Libich; Josef Novák (horní); Anna Opitzová; Zlata Rozínková; Blanka Salmonová; Josef Valenta nižší (redakce); Vanda Valentová. Osobní podíl: idea (s H. Kasíkovou), sběr básní, redakce, úprava, básničky. Sbírka básniček a básní vytvořených veršotepci z obce Blatce v čase první vlny epidemie koronaviru v ČR, na jaře 2020.
POČET STRAN 18 stran
ROK VYDÁNÍ 2020
VYDAVATEL Autoři (pdf)
Sbírka vulgární poetoterapie autorů: Milan Valenta (ed.), Miroslav Demel, Jiří Hastík, Lubomír Holzer, Pavel Svoboda, Josef Valenta (s. 107n), Rudolf Beran, Tomáš Demel & Michal Růžička.
Další sbírka vulgární poetoterapie autorů: Milan Valenta (ed.), Miroslav Demel, Jiří Hastík, Lubomír Holzer, Pavel Svoboda, Josef Valenta (s. 113n.; Kokořínské geobásně), Rudolf Beran, Tomáš Demel & Michal Růžička.
Další sbírka vulgární poetoterapie autorů: Milan Valenta (ed.), Miroslav Demel, Jiří Hastík, Lubomír Holzer, Pavel Svoboda, Josef Valenta (s. 75n.; Postkovidové prasodrobničky), Rudolf Beran, Tomáš Demel & Michal Růžička.
© Doc. PhDr. Josef Valenta, CSc.